Het is net als vliegen

Tijdens een verblijf in de Alto Adige, de zuid Tiroler Alpen, stonden er diverse elektrische fietsen ter beschikking bij het hotel waar mijn vrouw en ik verbleven.

Ik heb een verschrikkelijke hekel aan fietsen. "Als ik een tweewieler zie krijg ik al zadelpijn” was mijn devies. Om dit te illustreren heb ik thuis een “nieuwe” Koga van 6 jaar oud staan met een vette 500 kilometer op de teller.

Dit even als inleiding want nu gaat het verhaal echt van start.
Ik zag dus de e-bike's bij het hotel en vroeg mijn vrouw of we de volgende dag niet een toertje moesten gaan doen. Twee uur later ontwaakte ze uit een coma, dit was het laatste wat ze van me verwachte. Om een heerlijk verhaal kort te houden: we hebben twee super dagen gereden op de speed pedelecs in het prachtige berglandschap .

Ik wilde wel zoiets om naar mijn werk te rijden, bewegen voor de gezondheid, niet naar de sportschool en toch efficient vervoer. Thuis gekomen heb ik diverse s-pedelecs getest tijdens woon-werk verkeer en dus ook die van Tonnie. Na een bezoek aan de showroom van Beterbike keerden mijn vrouw en ik met twee bestellingen op zak naar huis. Zij een Schwabing en ik de GT.

We hebben in enkele maanden meer gefietst dan in alle v oorgaande jaren, zij blij en ik ook. Van thuis naar het werk is het 12 kilometer. Met de auto duurt de rit 16 minuten en met de Sterzing 18 minuten. Whaow wat een machine is de M1 Sterzing GT. Iedere ochtend kijk ik naar buiten of het weer is om laag te vliegen (met regenweer laat ik de fiets thuis, geen zin in een nat pak). Een super gevoel om met hoge snelheid vooruit te komen, lekker te bewegen zonder tijdverlies en een genot om met een frisse neus op je werk aan te komen.

Zadelpijn? nog niets van gemerkt!

M1 Sterzing GT: laagvliegen op hoog niveau.

Noud

Sterzing GT S-Pedelec 45 km/h vanaf € 7199

Al met al een hele fijne fiets

Review van mijn M1 Sporttechnik Sterzing e-bike.

Na 2700 km ben ik een zeer tevreden (e-)biker. De fiets gebruik ik voor woon-werkverkeer (afstand 38 km). De gemiddelde reistijd is een uur, goed te halen als de ondersteuning op stand 4 (194% ondersteuning) staat. De maximale ondersteuning is stand 5. Na een uur fietsen heb je wel het gevoel dat je iets gedaan hebt, maar je komt niet doodmoe en bezweet op je werk aan.

45 km/h is zonder veel moeite te halen en de remmen zijn daar goed op ingesteld. Die remmen hebben al diverse malen hun dienst bewezen. Als er al wat min-punten zijn van de fiets dan zou ik de wens hebben dat de motor niet bij 45,5 km/h helemaal stopt met helpen maar dit af zou bouwen. En de ondersteuning (hoeveel procent de motor meehelpt) zou ik graag zelf in willen stellen.

Al met al een hele fijne fiets. En hij trekt zeker de aandacht door het design.

Ed Krakeling, Hilversum

Je weet niet wat je meemaakt, die acceleratie!

Ik bezit zelf niet een van de e-bikes van M1 Sporttechnik, maar ik heb een aantal dagen mogen proefrijden op een Spitzing, de S-Pedelec versie die tot 45 km/u kan. In de buurt van Nuenen ligt de Gulberg, een landgoed met een oude vuilnisbelt dat omgetoverd is tot een lokale mtb-hotspot. De bult is met 56 m hoogte het hoogste punt van Brabant en wordt ook wel 'Het dak van Brabant' genoemd. Je kunt de berg van verschillende kanten beklimmen over diverse paden met verschillende ondergrond, van brede schotterpaden van gravel tot slingerende singletracks over gras, puin en steenbrokken. Kortom, een ideale plek om de Spitzing S-Pedelec eens los te laten.

Bij het eerste vertrek begin je te grijnzen en die lach wil niet meer van je gezicht af. Je weet niet wat je meemaakt, die acceleratie! Je trapt enkele slagen en zit al aan de 30 km per uur. Je trapt nog wat bij en checkt de teller: 47! Nu snap ik wel waarom dat extra laagje kleding tegen de wind aangeraden werd.

Verder is het een feest om op te rijden. Deze full suspension e-bike is natuurlijk zwaarder dan de hard tail van 10 kg waar ik normaal op rijd. Ik had daarom mijn twijfels hoe de Spitzing zich zou houden bij het bochtenwerk. Maar dat was onterecht. Hij slingert zich met gemak over de trails, van het extra gewicht merk je amper iets. En zeker bergop niet. De standaardaccu is van ruim voldoende capaciteit voor een middag plezier. Ik kreeg hem in een paar uur niet leeg gereden. Voor langere of zwaardere tochten met veel klimwerk zou ik wel een van de grotere accu's aanraden.

Peter van Lierop, Nuenen

Wat een heerlijke en vette bike is dat toch!

Hoi Tonnie. Allereerst wil ik je bedanken dat je mij (via een kameraad van mij en kennis van jou) besmet hebt met het M1-virus. Wat een heerlijke en vette bike is dat toch!
Ik laat de auto voortaan vaker staan omdat qua reistijd ik met de e-bike sneller op mijn bestemming ben dan wanneer ik de auto neem! Maar ja, dat komt natuurlijk ook omdat de M1 als een speer accelereert! En ik denk dat er bij mij om de drie jaar een nieuwe fiets op de stoep staat i.p.v. een andere auto... ???.

Groeten van een hele blije M1 gebruiker!

Geert van de Ven, Asten

Spitzing PLUS review Beterbike

Deze e-bikes rijden perfect, ook zonder ondersteuning!

Wij zijn beiden trotse eigenaren van een Spitzing Plus van Beter Bike. Wij zijn ervaren toerfietsers en hebben inmiddels ook ervaring met de e-bikes die we gekocht hebben bij Tonnie van der Heijden in Gerwen. Wij rijden onze tochten al bijna een half jaar met veel plezier op de Spitzing Plus. Deze e-bikes rijden perfect, ook zonder ondersteuning. Een echt Duits topproduct.

Smalle bospaadjes, zanderige karresporen, steile hellingen, fraaie afdalingen, voor onze e-bikes maakt dat allemaal niet uit. Zelfs met een hondenkar van ca. 60 kg achter de e-bike lijkt elke steile berg gewoon op een vlak wegdek. De stabiele e-bike rijdt comfortabel op elk soort wegdek. Is het slecht weer? Dan klik je er voor en achter eenvoudig een spatbordje op en fietsen maar... Een afstand van 120 kilometer of meer, geen enkel probleem.

We zijn met ons tweetjes ontvangen op de fabriek van M1-Sporttechnik in München en zijn daar door de technici rondgeleid. Deze e-bikes zijn uitgerust met een soepele versnelling en met een krachtige motor om stil van te worden.

Riet en Piet Boeien uit het Brabantse Riethoven

 

Sterzing GT Pedelec 25 km/h vanaf € 7099

Mijn SUPER e-bike: de Sterzing GT

Al menig jaar ben ik fervent sporter. Een ritje van 120 kilometer op een racefiets doe ik met veel plezier. Een paar maanden geleden kwam ik tot de conclusie dat ik graag iets nieuws wilde, sportief maar toch met wat extra snelheid. Ik dacht in eerste instantie dat elektrische fietsen voor ouderen zijn, ik wilde niet op zo’n oubollige elektrische fiets gezien worden.

Het was al snel duidelijk, ik wilde iets stoers, flitsends en snels, een supersonische mountainbike. Verschillende elektrische fietsen gezien en erop gereden, maar niets voldeed aan mijn wensen. Niets leek op de supersonische mountainbike die ik in gedachte had. Tot ik in contact kwam met Tonnie van der Heijden uit Gerwen. Hij liet mij de Mercedes onder de e-bikes zien, te weten de Sterzing GT, in één woord super. Ik kreeg van Tonnie van der Heijden de Sterzing GT een aantal dagen op proef. Ik wilde die e-bike niet meer terugbrengen. Uiteindelijk heb het toch maar gedaan omdat de leen-Sterzing een gele was en ik per sé een blauwe wilde. De prijs is stevig, maar daarvoor krijg je ook iets unieks. Na de bestelling heb ik slechts een paar weken moeten wachten voordat ik mijn blauwe e-bike kon ophalen.

Inmiddels fiets ik iedere dag naar de sportclub, meestal met de ondersteuning op stand 2 of 3. Ook bij slecht weer en in het donker is het leuk om met deze Sterzing GT te rijden. De verlichting is geweldig en de lamp gaat steeds sterker branden naarmate het donkerder wordt. Ik heb een geweldige aankoop gedaan met mij Sterzing GT. Ik hoop er nog lang mee te kunnen rijden. Blij en flitsend op mijn blauwe e-bike op weg naar de sportclub of naar een andere bestemming: SUPER!

Inge Fransen

Ook iets leuks te vertellen over onze e-bikes en wilt u dat delen?
Stuur het in, we horen het graag!